Den store tur på bunden

Mikkel Skovsens billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

Hvis der er nogen med lidt eller meget erfaring høre jeg gerne fra jer Smile
Jeg har fjernet alt gammel maling på kølen ren jern
har skrabt bunden ned for gammel bundmaling ikke helt til gelcoaten men godt ned
så spørgsmålet er så ? syntes næsten man bliver forviret af og læse alle deres kataloger de har jo 48 produkter for meget
bundmalingen bliver Joton nonstop vk den er købt men skal have noget primer til kølen og båden
skal der osmose bahandles eller er det nok med primer
biltema har noget pænt billigt epoxy primer tør man bruge det ?
der står også det beskytter mod osmose det syntes jeg ikke hempels beskriver så snakker vi dyrt
http://www.biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/
men jeg gider ikke spare for et dårligt resultat for det er et stort arbejde at fjerne alt det gamle bundmaling
og næsten uanset hvem man spørger får man forskelligt svar
bixen på havnen sagde bare put mange lag på af light primer hempel eller Joton Epoxy Yacht Primer HB der var lidt billiger men skulle det være nok ?
joton har også en som hedder AntiPest Epoxy-Primer
Så er der International Primer i et helt hav af arter
jeg er næsten sikker på jeg vil handle her for de har umilbart gode priser
http://www.svb24.com/index.php?sid=d1200d34e08bfa1dd8d395ff25edb067&cl=a...
ihvertfald bedere end jeg lige kan finde dem i danmark til og vil godt kunne se en fordel i at købe i små bøtter da det ikke er så meget dyre for så passer blandeforhold i de mængder jeg sikkert kan bruge på en gang og skal jeg dele er det også nemmere at tage halvdelen end sjusse sig frem fra 2,5 l bøtte
alle der har gode råd er meget velkommen til at hjælpe
men skal bestille på mandag så bliver jeg ikke overbevist klogere må jeg ringe til dem for hjælp
På forhånd tak

Mvh Mikkel

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Peter Goldenbek Kahls billede

Hej Mikkel

Jeg kan desværre ikke give dig nogle gode råd, men jeg vil lige lure med her så jeg forhåbentlig også kan få nogle gode råd og ideer Shock)''hilsen Peter

Mikkel Skovsens billede

Ja super ellers skal jeg nok meddele hvad jeg finder ud af Smile

Jens Møller Jensens billede

Hej Mikkel,

der er rigtig mange spørgsmål på én gang, sådan er det jo...! Jeg er ikke ekspert i noget af det, men vil alligevel give nogle bud efter bedste evne.

Osmose:
Hvis der ER osmose bør du afgjort behandle det, før du går videre; prik hul på eventuelle blærer så de tømmes for væske, lad tørre en god lang tid, krads/fræs/slib beskadiget materiale væk, gør rent med acetone, læg ny gel-coat i, slib til det er plant og glat. Det kan være svært at afgøre om der er osmose eller begyndende osmose, men ørerne og øjnene er de bedste våben: kig efter udbulninger/blærer, og gå hele overfladen efter en lille hammer; hvis der er steder som klinger anderledes når du slår let på dem er der grund til at gå dem grundigere efter.
Hvis der ikke er osmose, er der efter min mening ikke grund til at gøre andet end at være grundig med det almindelige arbejde. Der findes angiveligt primere som modvirker dannelsen af osmose, men i bedste fald kan de nok kun reducere proceshastigheden, og det er en forudsætning at de bliver lagt på uden fejl i malinglagene.

Primer:
Mine bedste erfaringer er med International Primocon; fås hos SVB som jeg også handler hos, men også f.eks. i Bauhaus i Flensborg til samme pris som hos SVB. I DK er den selvfølgelig også til at få, men dog betydeligt dyrere. Jeg bruger 2 lag primocon under 2 lag bundmaling, både på skrog og jernkøl. Primocon er let at arbejde med, og bider på stort set alt inclusive gammel bundmaling. Det kan i princippet være ligegyldigt hvis du har fjernet den gamle bundmaling, men hvis man ellers kunne få det hele under mikroskop ville man se at der snildt kan sidde partikler af maling stadigvæk; derfor synes jeg at det er en vigtig egenskab. Primoconen kan bruges under 1-komponent-malinger.
Der kan være mange andre primere som er lige så gode, men dem har jeg ingen erfaringer med.
I overgangen mellem jernkøl og skrog bruger jeg i øvrigt TEC7. Hvis der er rustudtrædninger mellem bund og køl kan du evt gøre således:

1) fjern al maling i overgangen
2) fjern al løs rust, men kun det løse
3) pensl overgangen med tyndtflydende rustomdanner 2-3 gange, vær grundig med at komme i alle revner og sprækker (tør rustomdanner af glasfiberen med det samme hvis det kommer på)
4) Når rustomdanneren er helt tør (den bliver mørk, og tørrer så) børstes rent med en messingbørste, og renses med f.eks. TEC7 Cleaner
5) Fug omhyggeligt med TEC7
6) 2 lag Primocon
7) 2 lag bundmaling

mvh. Jens

Kim Haslund Andersens billede

Er der noget galt med Biltema bådprodukter????
Jeg kan kun se at de er betydeligt billigere end andre produkter.
Pris og kvalitet er ikke altid propertionale.

Dani Schulzes billede

Jeg tror da at produkterne er ok til prisen. Dog skal du tjekke af deres shampoo/ bådvask til ugentlig brug ikke vasker voksen af som sikkert ikke er så langtidsholdbar.
Bundmalingen ville jeg heller ikke vælge men istedet købe Jotun som også er ret billig og super god til prisen.

Mikkel Skovsens billede

Nej det er jo også det der er spørgsmålet Smile
For hvorfor skulle de sælge dårlige produkter
dårligt eksempel kan godt lide at få en kop kakao til min morgen mad nesqik koster 26 og en anden quik af billiger udgave koster 16 men smager da fuldt ud lige så godt.
men lige med kakao er det ret nemt det kan smages
men primer er jo lidt mere på langsigtet basis og et kæmpe arbejde hvis det ikke er godt.

Jens Møller Jensens billede

Jeg bruger med stor fornøjelse Biltema's bundmaling - det har jeg måttet høre meget for, indtil "Bådmagasinet" lavede en test i forhold til VC17-M, som koster en bondegård. De smurte Biltema's bundmaling på én del af en båd, og VC17-M på en anden del af samme båd, og lod den sejle en hel sæson igennem; da de tog båden op var der absolut ingen forskel på virkningen af de to malinger.
Der findes faktisk ikke ret mange malingproducenter her i verden, men mange malinger sælges under forskellige varemærkenavne. Biltema har ingen malingproduktion - eller egenproduktion i øvrigt - men køber fra en af de etablerede producenter og sælger under eget navn. Hvem der laver deres bundmaling ved jeg ikke, men mange af deres andre bådrelaterede produkter kommer fra italienske TREM, som også leverer til f.eks. Palby, Watski, SVB osv.
TREMs katalog på godt 500 sider kan findes her: http://trem.net/home.php?lan=eng&div=mar
Desværre kan man ikke købe hos dem som privatperson.

mvh. Jens

Mikkel Skovsens billede

Vil lige starte med at sige der ikke er noget osmose overhovedet Smile
Kølen er ikke så slem der skal rust omdanner på der var bare flere steder hvor der var flager som sad meget løst kan nemt slibe den til blank metal med en lamel skive.
International Primocon er en 1 komponent ved ikke lige hvorfor men har bare en ide om at 2 komponent bør være bedre ?
skrabede egentligt bare det gamle bundmaling af fordi jeg gerne vil have en mere glat overflade

Mikkel Skovsens billede

her er et eksempel på ens arbejde med jernkøl http://www.maximalt.dk/Artikler/Koel/NulRust.htm

 

Rustbehandling af kølen
- af Bjarke M. Christensen

Alle bådejere med jernkøle taler om det. Også maxi sejlere. Den pokkers rust. Bådejere med glasfiber indkapslet køl og bly køl har andre problemer, nemlig udfordrende reparationer når de har ramt en sten. Men vi "jern-køls sejlere" har rusten til fælles. Mange giver op og sliber den nødtørftigt af hver forår og smører noget nyt maling oven på medens andre prøver med sindrige belægninger eller zink anoder der tager toppen af rusten.

I denne artikel kan I læse om hvad jeg gjorde ved min køl i maj måned 2004. Jeg vil fortælle hvorfor jeg gjorde, som jeg gjorde. Jeg påstår ikke at min måde er hverken den nemmeste eller rigtigste. Men den er "traditionel" og jeg er glad for jeg valgte den slaviske vej og brugte velafprøvede metoder. Jeg vil hvert år fotografere kølen og vise hvor længe reparationen holder. Billerne bliver lagt i bunden af artiklen.

Overvejelser

Rust er jern der er nedbrudt ved, at det optager og "blandes" med ilt fra luften. Saltet katalyserer effekten og får den til at gå mange gange hurtigere. Kølen ruster kun ganske lidt når den er nede i vandet for der er kun ganske lidt ilt. Men når den saltbefængte jernkøl om efteråret kommer op i fri luft, så bobler rusten frem i løbet af vinteren, i en hastighed så man skulle tro, at den blev betalt for det.

Helt galt bliver det, hvis man har en "jordledning" til en kølbolt og man således (utilsigtet) har fået skabt et elektrisk kredsløb, der ender med tære enten S-drev/skrueaksel, kølen eller begge dele. Så har man fået lavet en konstruktion, der også kan sikrer, at rusten kan florere medens man er i vandet. Denne udfordring har jeg aldrig haft, da mine 2 Maxier ikke har haft jordkabler til køl boltene. Jeg synes det er at udfordre skæbnen.

Problemet med de årlige nødtørftige reparationer er, at man ofte bare giver den noget Light Primer oven på rustklatten. Men hvis ikke den nye primer og den oprindelige primer i bunden er fuldstændig luft/fugt tætte så sniger fugt og ilt sig ind i "åstedet" og reagerer videre i en lille lomme og "plop" så springer rust boblen pludselig frem igen. Synderen er ofte skidt og bundmaling der betyder, at epoxy primeren (Light Primer eller tilsvarende) ikke har en perfekt fæstning i underlaget.

I mit verdensbillede er der derfor kun en rigtig løsning på problemet: En gang for alle at komme i bund og lægger et helt tæt lag af primer på hele kølen. Det betyder al bundmaling skal af og alle rustlommer skal slibes.

Et "tillægsproblem" som mange Maxi sejlere har er rust i samlingen mellem skrog og køl. Det er ikke fordi denne samling vil os det specielt ondt, men fordi båden her arbejdet og vrider sig lidt når vi sejler. Synderen er den oprindelige løsning med en blød fuge af fugemasse der før eller siden slippe et mikroskopisk sted og lukker saltvand og ilt ind til en lille cocktail der ender i rust. Maxi 87 (og sikkert også andre Maxi modeller) har en glasfiber belægning liggende ud over samlingen hvilket (i hvert fald på min 87'er) reducerede problemet betydeligt. Inspireret af dette har jeg lavet det samme på min Magic.

Det er et problem at båden står på kølen, for så får man jo ikke ordnet den nedenunder. Jeg fik båden løftet op og ændrede stativet, så båden kunne hænge med kølen frit, medens jeg ordnede den. Så er jeg også fri for rust *under* kølen.

Der er mange meninger om hvad man skal behandle kølen med. Jeg tror det afgørende er at man bruger epoxybaserede produkter, da de er de eneste der er helt difussions tætte og at man lægger mange lag.

Da jeg ville lukke overgangen mellem køl og skrog med glasfiber skulle jeg alligevel have epoxy'en frem. Jeg brugte derfor epoxy til de nederste 3 lag (det passede med at så var bøtten tom) og Hempels Light Primer i yderligere 4 lag.

Afrensning

Der er ingen tvivl i mit sind. Afrensningen er bare arbejde, hvorimod den nye behandling af kølen kræver omtanke. Derfor er der tusinde måder at rense kølen af på og de er alle gode nok. Nogle sværger til slibning, nogle taler om sandblæsning og der finde sikkert mange andre metoder. Den eneste metode jeg har lidt imod er sandblæsning. Ikke at det ikke er godt. Det er vel nærmest en perfekt metode, men jeg synes det er unødigt kompliceret.

Problemet med mekanisk afrensning er, at bundmaling og primer er meget forskellige i hårdheden. Selvpolerende bundmaling er nærmes en blød fedtet masse der sætter sig i slibepapiret.

Jeg valgte derfor at rense kølen af i to omgange. Først bundmalingen og derpå slibning af rust og gammel primer.

Først tog jeg bundmalingen af

Hvis båden altid er blevet malet med selvpolerende bundmaling, så kan man tage det med en "opløsningsmetode".

Man kan bruge malingsfjerner eller brun sæbe. Malingsfjerner er dyrt og giftigt, så jeg valgte det almindelige brune sæbe. Metoden med brun sæbe er lidt som at sejle. Man skal have naturen til at gøre arbejdet, man skal forstå dens præmisser og vende dem til ens fordel.

Basalt set smører man kølen ind i brun sæbe, lader det sidde et stykke tid og så tager sæben og det opløste bundmaling af. Vupti.

Der er bare et par tip man skal kende:

  • Brun sæbe virker ikke hvis det er for koldt. Ved 5 grader sker der stort set intet og først ved 10 grader får man en effekt, men vel at mærke først efter 1-2 uger. Sørg derfor for, at bruge sæben i en periode med mildt vejr.

  • Sæben er svær at fordele jævnt, men med en tandspartel (billig plastikmodel fra byggemarked) går det meget nemmere.

  • Alle høkerudlægninger siger, at man skal dække det over med husholdningsfilm. Men det duer altså ikke. Det er alt for dyrt og det levende skidt er ikke til at styre på en bådplads. Brug afdækningsfolie magen til det man bruge når man maler. En rulle koster 30 kr. og er nok til hele kølen. Det er typisk 2 meter bredt (når ellers man har fået foldet det ud) og kan derfor dække hele kølen i en bane.

  • Så skal det side i en uges tid (3 dage til 2 uger afhængig af temperaturen) og det skulle være mærkeligt om ikke der var mindst en blæsevejrsdag. Afslut derfor inddækningsopgaven med at tape alle løse ender godt til, så ikke vinden tager hele molevitten af.

Man kan drøne hele landet rundt for at finde noget billig brun sæbe i store spande, men når man indregner transportomkostninger er det billigere bare at købe 1 kg bøtterne i Bilka/Føtex. Man skal bruge 3-5 kg pr behandling.

Når det hele har siddet tiden ud (man kan lige gnubbe lidt igennem plastikken og se om sæben bliver kraftigt farvet af bundmalingen) piller man plastikken af og skraber den nu malingsinficere sæbe af hele kølen. Plastikken og det man skraber af bør ikke lande på jorden, men ende i havnens miljøcontainer. Herefter højtryksspuler man kølen for at få så meget som muligt af.

Sørg for at tage malingen af et godt stykke op på skroget. Som omtalt tidligere er god vedhæftning til den gamle primer vigtig og derfor skal man have 10 cm overlapning med den gamle bundprimer, hvis det skal være tæt.

På min 19 år gamle båd måtte jeg gøre det 2 gange for at komme i bund. 19 lag maling fylder en del. Udover at få malingen af, så erkender man også, at vi smører alt for meget bundmaling på båden hvert år. Men det er der råd for. Mere om det senere.

Foto#1:

Kølen er afrenset for bundmaling og løse skaller er skrabet af. Bemærk hvor mange steder primeren er "hullet" og hvor rust har kunne arbejde.

Så skal der slibes

Når bundmalingen er taget af og alt det løse skidt, rust og skaller er skrabet af, er der "kun" hårde slibearbejde tilbage. Man kan bruge havnens slibemaskine med støvsug men behøver det ikke, da alt det giftige nu er væk. Jeg fandt dog, at dette nok var det venligste mod de andre bådejere, da det sviner en del.

Fælles for alle maskin-løsninger er, at man skal bruge meget grovere slibepapir end man normalt gør. Jeg fik fat i en smergelskive i korn 40 og i en hurtig roterende maskine havde den den herlige egenskab, at den slog alle løse skaller af samtidig med, at den sleb. Til sidst bør man dog bruge lidt mindre grove midler.

Nogle mener at der overhovedet ikke må være noget rust tilbage og der kun må være helt rent jern. Det tror jeg ikke er nødvendigt. Det vigtige er, at det der er tilbage, sidder meget godt fast og at alle bundmalingsrester (der sidder i fordybninger) er væk. I kan se på billederne hvor langt i bund jeg gik.

Det er træls arbejde, men man behøver ikke at tænke så meget og man kan drikke alle de øl man lyster, bare man ikke går på kompromis med sikkerheden eller færdselspolitiet <smile>

Når man sliber overgangen mellem køl og bund (ekstra grundigt hvis man, som jeg, vil lægge glasfiber over) har man en glimrende mulighed for at inspicere materialet. Jeg opdagede at der kom lidt fugt et bestemt sted lige ved den ene køl bolt og når jeg sleb lidt ind i materialet kunne jeg se, at der var en lille bitte revne i glasfiberen. Om dette stammer fra produktionen eller fra et gok den har fået vides ikke, men det er en glimrende mulighed for at komme i bund og få det lavet. Det betyder sandsynligvis intet, men når nu man har "låget af", så kan man lige så godt få det lavet ordentligt. Jeg sleb ind og reparerede glasfiberen efter de gængse metoder. Så er jeg på den sikre side.

Foto#2:

Overgangen skal slibes. Bemærk at hvis der skal lægges glasfiber på overgangen så skal top/gelcoat slibes helt ned, da glasfiberen kun binder ordentligt, hvis den har fat helt inde i den originale glasfiber.

Foto#3:

Slibearbejdet godt på vej. Alt det løse er ved at være væk, men man skal stadig lidt længere i bund, så den nye primer kan hæfte ordentligt i det originale jern.

Jeg tørner ind og fortsætter dagen efter.

Foto#4:

Nu er den ved at være der. Alt det resterende inspiceres med hjørnet af spartlen for at sikre, at der ikke er løse flager, der bare har "gemt sig" under et pænt udseende.

 

Første bundbehandling

Når man har slebet den ene dag og kommer igen dagen efter (det er umuligt at slibe det hele på en dag, da det tager længere tid)  vil man forbløffes over så hurtigt den nøgne jernoverflade ruster.

Det er derfor vigtigt at sidste slibning og første priming kan foretages samme dag.

Da jeg senere skulle lægge en glasfiber lag over samlingen mellem køl og skrog duede det ikke med Light Primer og lignende produkter og jeg brugte derfor rigtig ren epoxy fra West System.

Foto#5:

Kølen er "lukket" med en første gang ren epoxy

 

Overgangen

På overgangen mellem køl og skrog lagde jeg et ca. 10-12 cm bredt stykke glasfiber som jeg klippede ud af en 300 g måtte. Bemærk det er lidt sværere at få luften ud af en normal måtte ift de vævede glasfiberbånd, så er man ikke øvet bør man bruge de vævede bånd. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at man arbejder det godt ind og giver det en ordentlig tur med passende alu-ruller, så det ligger helt til og al luften er ude. I enderne kan det være lidt svært, men når det er hærdet kan man slibe "smutterne" (løse tråde og hjørner der stritter) væk.

Hav alt klar inden du begynder. Når hærderen er blandet i, så har man kun "åbningstiden/bøttetiden" til at blive færdig i.

 

Foto#6:

Bemærk der er slebet ekstra i bund over det område, hvor glasfiber båndet skal lægges. Det er vigtigt, at det har godt fat i jernet og bundens glasfiber.

Foto#7:

Sørg for at masere det godt, så luften kommer ud og det får godt fat. Bemærk det til sidst går "ud i et" med det materiale det skal hæfte på. Det er hele ideen.

De små skæg der stritter ud kan fjernes når det er hærdet.

Foto#8:

Så er overgangen lukket af.

De mange lag

Man siger det bedste er at arbejde "vådt-i-vådt" når man arbejder med epoxy, men det er jo ikke altid nemt med så mange lag, hvis man har andre pligter at passe. Så ofte må man bide den over i flere arbejdsdage.

Når Epoxy hærder udskilles der et affaldsstof som lægger sig i overfladen. Det skal man så bare huske at vaske af med vand og en slibesvamp. Når man gør dette skal man passe overordentligt meget på hjørnerne og skarpe kanter, da man let kommer til at slibe epoxyen af hjørnerne. Jeg bruger slibesvampen eller vandslibepapir på de store flader og hænderne på hjørner og skarpe kanter hvor man skal passe på ikke at lave huller i det tynder epoxy lag. Tør epoxyen med en tør klud og den er klar til næste lag.

Jeg valgte at give den yderligere 2 lag West Epoxy. Så var bøtterne tomme og jeg gik over til Hempels Light primer.

Light Primer kan købes i store bøtter, men hvis man køber de små (som ikke er ret meget dyrere) så behøver man ikke bekymre sig om at blande det rigtigt. Det er bare at blande al hærderen ned i al epoxyen (eller 'resinen' som det hedder) det så passer det lige med at man har epoxy nok til at male med indtil det begynder at hærde. Er det en varm dag skal man dog arbejde koncentreret. Den Grønne Tuborg må vente til man er færdig.

Efter første lag Light Primer valgte jeg spartle med epoxy spartel. Jeg synes der var lidt ujævnheder som jeg gerne ville af med. Når man bruger så meget tid, så synes jeg det skal være perfekt.

Spartellaget blev meget forsigtigt slebet (pas på hjørnerne!) og til sidst fik den 3 gange Light Primer mere.

 

Foto#9:

Første lag Light Primer

Foto#10:

Her er kølen spartlet. Pas *umådeligt på* når der slibes. Man skulle nødigt ødelægge de underliggende lag. Min erfaring er, at man har mere styr på det når man vandsliber, da man kan se hvad man laver.

Det er smart at spartelmassen er en anden farve. Det hjælper også, hvis man hele tiden tænker "ikke slibe i det hvide, ikke slibe i det hvide, ikke ...."

Foto#11: Flere lag Ligt primer

Bundmaling

Når det sidste lag Light primer er lagt er det tid til bundmalingen. MEN .... Bundmaling fæstner ikke sikkert på epoxybaserede produkter så man må første giver den et lag Yacht primer.

Så er det endelig tid til bundmalingen.

Fra afrensningen af bundmalingen husker vi, at der var *mange* unyttige lag som jeg har slæbt rundt på i årevis. Man kan faktisk godt spare lidt på det og en god metode er, at lægge et lag bundmaling i en kontrast farve i bunden. Når man så sparer lidt på bundmalingen hvert år, så kan man se hvor bundmalingen er ved at blive tynd, da farven så titter igennem.

Min båd er sort i bunden, så jeg valgte at lægge et lag klar blå maling inderst. Den eneste fejl jeg gjorde var, at jeg brugte en alm. Hempel 1 komponent bundmaling (Mille Xtra) inderst og den lidt dyrere 2 komponent (Ultimate2) i sort yderst. Et lag blå inderst og to lag sort yderst. Da jeg var færdig havde jeg lidt tilbage, så det påførte jeg forrest på kølen hvor jeg forventede det største "forbrug".

Senere erfarede jeg, at uanset hvad Hempel påstår, så var der et par steder hvor det sorte lag ikke bed 100% i det inderste lag. Ikke noget stort problem, men set i bakspejlet skulle jeg have brugt samme type til begge lag.

Nu skulle tiden bare vise, hvor længe dette stykke arbejde kunne holde rusten væk.

Foto#12:

Kølen har fået en gang Hempel Yacht primer, da bundmalingen ikke kan hæfte på epoxybaserede produkter.

Er den ikke blevet flot ?

Foto#13:

Inderst lagde jeg en gang kraftig blå bundmaling i en kontrastfarve til den sorte, der skulle uden på.

 


November 2004, efter først sæson

Første sæson gik fint, bortset fra en lille ærgerlig hændelse.

Under Sjælland Rundt røg jeg på en sandbanke i Bøgestrømmen (min GPS var brændt af og jeg mente nok jeg kunne klare den med papirkort og pejlinger i den næsten måneløse nat, men ak ...). Grundstødningsmæssigt var det jo i den lette og fuldstændig harmløs ende. Vi skubbede os ud med stagen og kom videre. Hvad vi ikke viste på daværende tidspunkt var, at der øjensynligt havde ligge en lille skarp sten i sandet. Så da båden kom op, måtte jeg med ærgrelse konstatere en 5 cm lang og helt skarp ridse i min fine "nye" køl. Efter kun to dage afslørende den med en klar rustrød farve, at der var gået igennem primerne. Pokkers.

Men bortset fra det, så var det en drøm at se sin køl komme ud af vandet fuldstændig rustfri og det var endnu bedre at se den 2 måneder senere (hvor rusten plejer at være piblet frem). Bortset fra ridsen så var det en "Se mor, nul huller !" oplevelse.

Ridsen tog jeg alvorligt, da jeg jo gerne ville have rustfri køl i mange år. Jeg fjernede bundmalingen i en passende omgivelse, sleb og påførte epoxy og primer på samme måde som jeg have gjort i maj 2004. Sørgede for et overlap på 5 cm.

 

Foto#14:

Helt uden rust.

På den blå farve der titter igennem kan man tydeligt se, hvor jeg godt kunne bruge lidt mindre bundmaling og hvor der skal lidt mere til.

Sjovt at se hvor tydeligt det kan ses hvor jeg påførte resterne.

Nederst til venstre kan man måske lige ane ridsen fra Bøgestrømmen?

Foto#15:

Også den anden side er flot. Ikke en plet rust.

Foto#16:

Øverst på styrbordside af kølen plejede der at komme rust ud fra samlingen. Nu kommer der intet.

 


December 2005, efter 2 sejl sæsoner

Oplevelsen efter 2nd sæson var faktisk bedre. Jeg må erkende, at jeg må have brugt for lidt bundmaling der hvor jeg reparerede efter ridsen samt, at jeg har lidt vedhæftning problemer i reparationsområdet. MEN der er *ingen* rust. Hverken på kølen generelt eller ved reparationsstedet. Sidstnævnte er jeg specielt glad for.

Da jeg påførte bundmalingen om foråret gav jeg først et lag alle de steder hvor der var blåt. Det må være de steder hvor forbruget er højt. Efterfølgende gav jeg hele kølen (og bunden) et tyndt lag. Resultatet er fint og bruger væsentligt mindre bund maling. Jeg klarer mig nu med 2 bøtter, hvor jeg før brugte 3 hver år.

 

Foto#17:

Helt uden rust.

Øverst på styrbordside af kølen plejede der at vælte rust ud fra samlingen. Nu kommer der intet.

Jeg tror nu på at glasfiberlaget er stærkt nok.

Foto#18:

Nederst til venstre kan man se reparationen fra "ridsen fra Bøgestrømmen".  Bundmalingen var tynd og med lidt gnubben med "spuleren" forsvandt det hele. Jeg har et vedhæftningsproblem.

MEN NUL rust. Det er lykkedes at lave reparationen, så der ikke trænger vand og ilt ind.

Foto#19:

Forkanten kunne stadig godt tåle lidt mere bundmaling. Det skal jeg huske til foråret.

 


December 2006, efter 3 sejl sæsoner

Båden blev solgt i forsommeren 2006, så jeg har ikke selv set kølen efter den 3die sæson, men den nye ejer, Allan, har skrevet til mig:

"Himmelblå står nu fint og godt på land. Kølen ser næsten ud som om den lige er malet. Det er kun lige lidt på forkant hvor vandet hvirvler forbi at man lige kan ane det blå så småt hist og pist. Din grundige bearbejdning har sandelig lønnet sig, hvilket vi jo stærkt påskønner.

    

  

Mikkel Skovsens billede

et andet eksempel i samlingen
http://privat.hfmarine.dk/files/tips/repafkolskrog.pdf

Mikkel Skovsens billede

Rengøring af fribord

Ps har ikke prøvet det 

Du skal bruge: 
- en liter vand 
- 100 gram oxalsyre 
- en spand 
- en svamp 
- en klud 
- handsker 

Og du skal ikke afholde dig fra at købe en velfungerende, men snavset, båd. Det er nemlig hurtigt og nemt at give glasfiberbåden en ansigtsløftning. 


Bland i spand Bland oxalsyre og vand i spanden.Med svampen Påfør blandingen med svampen, og lad tørre. Hvis du bruger en husholdningssvamp, bør du bruge den bløde side, så du ikke ridser båden.Vask og tør Vask grundigt efter med en svamp og rent vand, og tør båden af med en ren klud.Tip Hvis du vil have bådens glasfiber rigtig pæn, kan du bruge en blanding af wienerkalk og sprit til at polere båden med. 



Mange bådejere har problemer med rustpletter på bådens jernkøl. 

Mikkel Skovsens billede

Mange bådejere har problemer med rustpletter på bådens jernkøl. 

Af: Ask-Alex.dk - Den 30-07-2005 


Du skal bruge: 
- Afdækningsplast og tape 
- Vinkelsliber med grove slibeskiver (korn 24) eller sandblæsningsudstyr 
- Støvsuger 
- Tokomponent epoxyprimer 
- Fortynder 
- Tokomponent epoxyspartelmasse 
- Spartel og evt. træliste 
- Sandpapir (korn 120) 
- Slibeklods 
- Bundmaling 
- Malepensel 
- Malerulle 
- Åndedrætsværn 
- Beskyttelsesbriller 

Mange bådejere har problemer med rustpletter på bådens jernkøl. Hvis man vil have en holdbar løsning, er der ikke andet at gøre end at slibe kølen ned til det rene jern, og derefter påføre nye lag maling. Det er et relativt stort arbejde, der bør planlægges omhyggeligt. Foregår arbejdet udendørs, forudsætter det tørt og forholdsvis varmt vejr. 

Inden du starter slibearbejdet, skal den nederste del af skroget beskyttes mod de glødende jernspåner vinkelsliberen slynger af sted. Fastgør en stribe afdækningsplast af passende tykkelse fra kølens overkant og mindst 50 cm op af skroget. 

Er der rust dybere end ½ cm, bør båden sendes på værft, hvor der er mulighed for at frigøre kølen. Slibearbejdet kan med fordel foretages med sandblæsningsudstyr, men det stiller større krav til afdækning og sikkerhedsudstyr. 

vinterhalvåret har de fleste deres kølbåd stående udendørs på fælles bådpladser. Derfor er der naboer at tage hensyn til. Det duer ikke at slibe, når andre i nærheden er ved at færdigmale. Aftal derfor med naboerne, hvornår det er bedst at gå i gang med slibearbejdet. Husk, at arbejdet med vinkelsliber kræver beskyttelsesbriller. Alle bundmalinger er mere eller mindre giftige, derfor skal der bruges åndedrætsværn under slibearbejdet på kølen.Kølen slibes helt ned til det bare jern med vinkelsliber med grove slibeskiver (korn 24). Er der rustangreb, hvor glasfiberbund og køl mødes, må man med vinkelsliberen slibe en smal fuge ind her – dog helst ikke dybere end ½ cm. Fugen skal senere fyldes med en egnet polyuretanfugemasse.Slibestøv støvsuges grundigt væk, og med pensel påføres en tokomponent epoxyprimer. Det er vigtigt, at kølen meget hurtigt efter slibning påføres det første lag epoxyprimer, ellers når jernet at reagere med luftens ilt.Epoxyprimeren er en grundmaling, som er meget modstandsdygtig overfor vandgennemtrængning. Malingen består af to komponenter, der sammenrøres inden brug. Det er vigtigt, at man altid rammer det rigtige blandingsforhold, så vær ekstra omhyggelig, hvis du blander små portioner.De fleste firmaer, der producerer maling til både, har færdige programmer til bundbehandling, og de udgiver brochurer, der udførligt vejleder i brugen af deres produkter. Følg disse vejledninger og de forskrifter, der følger med malingdåserne. Vær opmærksom på, at malingen ofte skal fortyndes med en særlig fortynder, og husk, at ventilation, luftfugtighed og temperatur har betydning for tørretid og overmalingsintervaller.For at opnå et holdbart resultat skal du påføre mange primerlag. Derfor kan det godt betale sig at rense og genbruge dine maleredskaber. Det kan gøres ved hjælp af samme fortynder, som bruges til den epoxyprimer, du anvender. Når du indkøber maleredskaber, bør du sikre dig, at de ikke ødelægges af opløsningsmidler i den maling, du planlægger at anvende.Det kan være nødvendigt at spartle i flere omgange. Efter at spartelmassen er hærdet, slibes de spartlede overflader helt jævne med slibeklods og sandpapir (korn 120). Læs brugsanvisningen på spartelmassen for at finde ud af, hvornår den er hærdet og klar til afslibning.Fjern slibestøvet, og påfør herefter 5-6 lag epoxyprimer. Kølen er nu så jævn, at det kan gøres med malerulle. Det er også muligt at sprøjtemale, men det kræver øvelse og meget grundig afdækning. Vær opmærksom på, at de forskellige maleredskaber giver lagene forskellige tykkelser. Følg malingproducentens anvisninger, så der opbygges et tilstrækkeligt tykt primerlag.Afslut med at påføre kølen samme bundmaling, som resten af bunden under vandlinjen har. Ofte er der et ganske kort overmalingsinterval mellem sidste lag epoxyprimer og første lag bundmaling, som det er vigtigt at overholde meget nøje.Der skal typisk påføres mindst to lag bundmaling med pensel eller rulle. De fleste bundmalinger indeholder tunge bestanddele, der samler sig i bunden af malingdåsen. Sørg derfor for at omrøre bundmalingen godt, inden du bruger den.Hvis du vil være sikker på, at din bund ikke angribes af begroning, skal du give de steder, der udsættes for størst friktion gennem vandet, en ekstra omgang bundmaling. Det gælder fx køl, ror og den forreste del af bunden. Også vandlinjen har godt af at få et ekstra lag. 

Allan Lavridsens billede

Det her er en vild fed tråd, tak Mikkel. Du burde skrive nogle artikler Wink

mvh Allan

Mikkel Skovsens billede

Smiler stort Smile
Mange tak
Men det er jo bare tyv stjålet på nettet alt sammen
men det er jo det vi skal bruge sejlnet til at samle relavalte oplysninger som vi alle kan gøre nøtte af
folk er velkommen til at smide indlæg ind som omhandler alt fra firibords vedligeholdese og helt ned til bunden af kølen så vi alle kan blive lidt klogere
Ps jeg tager et sats på at epoxy er epoxy så jeg køre til biltema i morgen og køber epoxy primer og spartel og andre sager som jeg lige syntes maxien skal have i gave Smile
Pis de ikke sælger færdigsyede sejl til maxien til samme prisforskel som de har på epoxy primer og ja så mange andre ting til båd.
Jeg er ikke heltsikker og vil ikke love det 100% men vil gøre et forsøg på at huske mit ellers så vandtætte kamere som jeg en gang har haft under vandet fornylig og så tog det vand ind, vandtæt til 3 meter det var ikke en gang 20 cm under vand i 15 min så så meget for vandtæt, håber stadig det kan tage billeder selv om skærmen ser lidt sjov ud
så hvis det dur kan jeg godt tage nogen billeder af processen
Så tester jeg lide biltemas epoxy primer hvem vil ikke gerne pare lidt penge

Allan Lavridsens billede

Mikkel, ja billeder og en sammenskrivning - så er der en artikel med viden til evig arv og eje Wink

Peter Goldenbek Kahls billede

Hej Mikkel

Kan kun give Allan ret det er nogle rigtigt gode tråde du har skrevet og vil da også sige du skulle give det et forsøg med at skrive nogle artikler Shock)

Vil da se frem til at høre om dine erfaringer med epoxyen fra biltema, da jeg jo selv står for at skulle ud og investerer i en del epoxy spartelmasse og bundmaling og vil jo også helst gøre det så billigt som muligt men samtidigt skal det også være i orden det der bliver lavede.

Shock)

Mikkel Skovsens billede

Hehe i er sjove Smile
Jeg kan jo næsten ikke stave til mit eget navn LOL
Men er det noget som jeg skal have gjort ved maxien går jeg gerne all in
men jeg er jo ikke ekspert overhovedet, er nok bare den type der gør alt selv og har en uddannelse bag mig som karosseripladesmed men som sejler er jeg stadig ny har dog haft joller op til min maxi68 som jeg ikke har planer om at skal af med så min samlede tid med joller og båd er vel små 8 år
Men som gør det selv mand kommer man også til at betale dyre lære penge til tider.
så at skrive artikler vil nok være lidt vildt men vil gerne komme med alt det jeg kan
det hjælper også en hel del at man har mødt flere af jer,
men der er også altid en fare for at få kritik hvis man skriver noget som en anden ikke er enig i

Smile

Mikkel Skovsens billede


Epoxy grunder biltema

20. april kl. 16:52

 


Hey, er der nogle der har erfaring med denne epoxygrunder fra biltema? http://biltema.dk/da/Bat/Kemikalier/Maling-og-Lak/Epoxyprimer-30623/  

Vil gerne vide om den er lige så god som hempel light primer? Den koster en tredjedel end hempels, og der står egentlig at de har samme funktion, og min båd er trods alt fra 80'erne, så er ikke alt for sart, men det skal dog virke optimalt så skroget ikke dør.. Det er en shakespeare mustang trailer båd

 
 
 
 


Svar til emnet: Epoxy grunder biltema

 
 

20. april kl. 18:24
 

Det er dem her der laver biltemas epoxy.
http://www.marineepoxysystems.com/default.aspx?pageid=1
  

Jeg bruger det og har ikke haft problemer med det.

 
 
 
 

20. april kl. 21:59
 

Jeg har lige brugt den primer samt bundmaling til min båd, så jeg kan give svar om et år

 
 
 
 

20. april kl. 22:40
 

Et år er lidt for sent Smile

 
 
 
 

21. april kl. 06:40
 

Det er en udemærket Epoxy grunder, har givet sejlbåden en tur. og det er ok.

Peter Goldenbek Kahls billede

Hej Mikkel

Kan sagtens følge dig i dine tanker, jeg er jo også selv ny i det med at have min egen båd og skal også til at lære det hele Shock)
Så det er også derfor jeg ikke vil gøre mig klog på så mange ting, det kommer nok når erfaringen bliver noget større.
men du skal ikke være bange for at få keretik Mikkel det kan nogle gange være en positiv ting at få, for det kunne jo være man kom til at kikke med andre øjne på en sag og derved kommer til at se andre og måske bedre løsninger på sit projekt Shock)

Det ser ud til at du sagtens kan bruge de produkter fra Biltema, det ser ud til at der er mange der har gode erfaringer med deres ting, det er da også dejligt at der er et sted vi kan købe tingene til en fornuftig pris Shock)
Glæder mig til at høre dine erfaringer og se det færdige resultat

Shock)

Mikkel Skovsens billede

Glasfiber pest

Glasfiber pest, blærere som er forårsaget af osmose.
Jeg har fået en henvendelse fra en sejler, som har problemer med osmoseblærer i skroget af hans båd.

Da det er i mindre omfang, har han prøvet selv at udbedre skaden. Han skriver, (forkortet af undertegnede):

”Jeg har prøvet at udbedre et mindre område, som havde osmoseblære, idet jeg har fulgt en gængs vejledning. Først afrensning, så slibning o.s.v. Men, da det kom til neutralisering af den sure opløsning som findes i de frilagte blærer, så er det min erfaring at det er en bedre metode med afvaskning med salmiakspiritus, end med andre midler, idet det efterlader overfladen således,(efter grundig efterfølgende skylning med ferskvand) at bunden langt bedre kan spartles med epoxyfiller.
Den hærdede epoxy er umulig at brække fri bagefter, selv med stemmejern. Det var muligt såfremt jeg ikke havde neutraliseret syren i blærerne med salmiakspiritus.”

Hermed lidt forklaring hvad osmoseblærer er, inden jeg vil forklare, hvorfor denne metode kan benyttes.

Hvis man har to beholdere med vand, den ene med saltvand, den anden med ferskvand og forbinder disse med et rør i bunden, og at dette rør har en tynd skillevæg af eksempelvis polyester, så vil der over tid ske det, at ferskvandet vil diffundere ind gennem skillevæggen og prøve at fortynde saltkoncentrationen til samme niveau som ferskvandet. Altså der vil over tid være mere vand i saltvandsbeholderen end i ferskvandsbeholderen. Dette kaldes osmose.

Grunden til at det kan lade sig gøre er, at polyester ikke er diffusionstæt over for vandmolekyler, men over for salt. De enkelte vandmolekyler kan passere igennem polyesteren, og når de først er kommet over i saltbeholderen, kan de ikke komme tilbage, grundet at saltkoncentrationen er højere.

For øvrigt er der det interessante, at man godt kan få ferskvand lavet ud fra saltvand, ved at trykke saltvand under højt tryk, eks. 80 bar, uden at saltet kommer med over. Dette er teknikken i de anlæg der laver ferskvand ud af saltvand, som det eksempelvis er tilfældet med ”Vædderen” i projektet Galatea3. Her laves adskillige hundrede liter vand pr. døgn i et sådant anlæg. Diffusionsmaterialet er naturligvis ikke polyester, men et materiale, der er langt bedre til formålet.

Hvis skillevæggen var lavet af epoxy, så ville der ikke ske noget, idet epoxy er diffusionstæt over for vandmolekyler (og naturligvis også over for salt opløst i vand).

Grunden til at der opstår blærer i polyester er, at det er meget svært at lave både i glasfiber/polyester, uden at der vil være meget små luftlommer i skroget. Det er jo normalt håndarbejde, idet glasfibermåtterne gennemvædes med polyester med håndruller. Dels er det næsten umuligt at undgå, dels kan hærdeprocessen også lave meget fine luftlommer ved glasfiberen. Når så båden har ligget i nogle sæsoner i vandet, vil vandmolekylerne diffundere ind i polyesteren. Polyester kan rent faktisk ”optage” ca. 1 til 2% vandmolekyler i selve polyesteren, dette er i sig selv ikke skadeligt, idet det vil optræde som enkelte vandmolekyler delvist bundet til polyesteren, og altså ikke forårsage andet end at skroget om efteråret, når båden skal på land, er lidt tungere end da båden var ny.

Men, hvis der er nogle små hulrum, vil vandmolekylerne kunne kondensere her. Grundet de materialer båden er bygget af, vil vandet blive lidt salt. Når der diffunderer mere vand ind, vil dette vand, der jo er ferskvand - uanset at båden sejler i saltvand, søge at udligne salt koncentrationen i hulrummet, men det er en umulig opgave, idet vandet der diffundere ind, jo er ferskvand. Denne proces vil fortsætte, og når der ikke er mere plads, vil trykket stige, og til sidst sprænge hulrummet større, - en blære er opstået. Væsken i blærerne vil lugte af eddikesyre, altså de er sure/salte.

Denne blære vil fortsætte med at vokse, til den eventuelt revner, så kan saltkoncentrationen udlignes, eller til båden kommer på land, herved vil blæren blive mindre grundet afdampning af vandet.

Osmoseblærer er som sådan ikke den store katastrofe, idet der kan gøres noget for at forebygge, og man kan reparere skaderne, hvis de endelig er sket.

Som det fremgik tidligere, er epoxy behandling af bunden at foretrække. Så ved køb af ny båd, spørg da om det er gjort (få det skriftligt, det kan være svært at se, hvis båden er bundmalet).

Når skaden er sket, så kan man selv udbedre det, især hvis det ikke er hele bunden der er angrebet. Der er mange gode vejledninger som man kan få fra alle producenter af malerprodukter (epoxy) til både.

Så jeg vil ikke gennemgå afrensning, slibe, spartle og maleprocessen her.
(Husk! lang tid til udtørring af skroget).

Men, den praktiske erfaring som vedkommende har givet i artiklens start, er værd at vurdere.

Hvis ikke man får syren ud af blærerne, så kan det være svært at få epoxyspartelmassen til at hæfte.

Da salmiakspiritus er en svag base, så vil den neutralisere syreresten i blærerne. Så hvis man efterfølgende skyller godt efter, vil man have en god bund for efterbehandling. Når man arbejder med salmiakspiritus, skal man helst gøre det i det fri af hensyn til ens egen sikkerhed.

Hvis man har større områder, eventuelt hele bunden, så er det værd at overveje om man ikke skal have fat i et professionelt firma til at tage sig af afrensningen. Det vil typisk ske ved sandblæsning.

Jeg tror at det er bedst at få specialister til det arbejde, idet der er sikkerheds- og miljøaspekter i dette arbejde.

Det sikkerhedsmæssige ligger lige for, sandblæsning kræver personlig beskyttelse, og desuden skal man sikre sig, at man har aftalt med naboerne, at de er indforstået i dette arbejde, da det kan støve en del (hvis ikke det er våd blæsning).

Miljøaspektet kommer også ind i billedet, idet båden jo er bundmalet, og at al sandet, der bliver brugt, er miljøskadeligt, og som sådan skal bortskaffes på den rigtige måde. Det kan de professionelle firmaer. Spørg i øvrigt havnefogeden, om det er lovligt at udføre arbejdet på pladsen, inden man ordrer et firma. Det er ikke en selvfølge, at man må gøre det i havneområdet.

Det er klart, at mindre områder der er angrebet, kan renses af med almindelig håndværktøj og slibepapir, og at dette kan klares på stedet.

Når spartlingen er overstået, og overfladen er glat og pæn, så er det klart, at hele bunden skal males med epoxymaling, for at forebygge kommende angreb. Både spartling og maling kan man godt selv klare. Man behøver ikke at sprøjtemale, idet det jo er under vandlinien, og bunden skal bagefter have primer og bundmaling.

Denne side er skrevet af Jens Koch i samarbejde med Danske Bådejere.

Peter Goldenbek Kahls billede

Rigtig god forklaring på hvad osmose er samt en rigtig god gennemgang af hvordan man behandler områder der er angrebet, jeg tror jeg vil prøve at udvaske de blære jeg har med salmiakspiritus Smile
Det er dejligt at få sådan nogle guldkorn, mange tak for det
Mvh Peter

Mikkel Skovsens billede

Hej Peter
ja må jo detsvære indrømme jeg også har fundet nogen blære i vand linjen og lidt der hvor kølen er monteret Sad
men ja det giver da lidt mening med salmiakspiritus base mod syre= neutral
men hold da op det greb om sig pludseligt fra den lige skulle spules og males til jeg lige tog det gamle maling af og så nu opdager lidt osmose
det havde jeg ikke set hvis jeg ikke var gået så langt ind men må håbe det bliver godt til sidst men det trækker lidt ud nu med at komme i vandet æv

Mikkel Skovsens billede

http://hfmarine.dk/files/tips/osmosebehandling_pub.pdf

Peter Goldenbek Kahls billede

Hej Mikkel

Det er da træls du også skulle rammes af det osmose, men tror desværre det er svært at undgå.......
Men håber da ikke det er nogle blære der går alt for langt ind, så du hurtigt kan få den ordnet.
Ja man skal ikke begynde på at slibe så kommer alle de gemte ting frem ;o) men på den anden side er det jo også dejligt at det bliver opdagede så det kan blive bragt i orden........... og så kan man jo også sejle de næste mange år og vide at tingene er som de skal være Shock)
Regner du så med at få båden i vandet igen i år?
Kan virkelig godt følge dig i at det er noget øv at du skal have båden på land, har det på samme måde med vores, så går stadig og håber på vi er så heldige, at vi får hende i vandet til næste år Shock)
Jeg er sikker på det arbejde du laver på båden nok skal blive godt, som du jo selv siger så går du jo 100% ind i det når det drejer sig om din båd Shock)
men god arbejdslyst Mikkel

hilsen Peter

Mikkel Skovsens billede

Hej Peter

Ja det er lidt træls men det er ikke så meget der er, og jeg bliver færdig med det sidste slibning idag så mangler jeg bare de 4 punkter stativet støtter på men skal lige have en blæse lampe med ned for at løsne boltene på stativet.har fået lov til at låne min nabos støtte stativ. så sliber jeg kølen helt færdig og giver den epoxy når det så er tørt vasker jeg bunden af har givet pest stederne salmiak spiritus i en mild blanding så får de en lidt stærkere blanding og så er der bare dømt tørvejer, sætter nok noget plastik på så det ikke regner til stederne mere men stadig får luft måske jeg hjælper det lidt med at tørre med en føntørre men jeg har ikke uger til at vente på det tørre så vil jeg med en forstøver give stederne noget acetone. og så skal der males så skal der spartles slibes og fjernes støv igen. Så får den 6 gange epoxy og så bundmaling
jeg har sat en deadline som jeg vil overholde en måned fra i dag så vil jeg være i vandet igen.
det er min plan Smile
Så ja i vandet skal jeg i år.
jeg har taget nogen få billeder med tlf da mit kamera ikke kan mere men det er sendt til rep så jeg får jo nok et nyt

Hilsen Mikkel >:-)

Peter Goldenbek Kahls billede

Hej igen Mikkel

Det lyder rigtig godt at du får hende i vandet igen så hurtigt, det er jo der man helst vil se den Shock)
er det så det epoxy fra Biltema du bruger?
Glæder mig da til at se billeder af det Mikkel

mvh Peter

Mikkel Skovsens billede

Ja det er der den helst skulle være og gør mest gavn Smile
Ja det er epoxy fra biltema også spartel
jeg regner med at få kølen slebet helt færdig idag og så bliver den tørret af i fortynder eller acetone og så får den en tur med epoxy så jeg kan stoppe rusten
fik slebet 98% færdig igår jeg endte med at slibe/skrabe helt ind til gelcoaten også for at være helt sikker på der ikke gemte sig noget inden under.
er lidt spændt på om det er ordentligt at male med havde den stået her hjemme i haven ville jeg have sprøjtet det på men er ret sikker på jeg ikke må sprøjte det på nede på havnen men tror lige jeg vil spørge havne mesteren
jeg har købt 2*2½ L og en 1 L epoxy primer så 6 L ialt der står de dækker 0,9 km/2 på en Liter så håber jeg har nok vil bruge 1 L bøtten til at blande det i for det vil nok være det nemmeste, bare jeg ikke blande de to produkter sammen vil de være flydende. ellers skal jeg jo til at veje det op og regne.
ville egentligt helst have købt i 1 L bøtter men så ville det blive en smule dyre godtnok kun en 20 pr Liter.
Tror jeg tager ukrudtsbrænderen med der ned og varmer kølen en smule op 20-25C inden påføring af malingen så skulle malingen hænge bedre fast og og ikke løbe så nemt.
der er to støtte punkter på ca 6 cm som kølen står på som jeg jo nok ikke kan male da det vil kræve den hænger i traveliftens stropper ellers må jeg forskyde dem lidt til næste år

Mikkel Skovsens billede

File 7707File 7708-File 7710File 7711File 7712File 7715File 7718File 7717File 7716

Trine Søes billede

Hold da op Mikkel, sikke et projekt, du har gang i - men flot ser det ud Smile

Mikkel Skovsens billede

Hej Trine
Ja må indrømme det lige greb lidt om sig.
Har dog ikke fået taget så mange billeder som ønsket
skulle gerne være klar til at slibe det sidste epoxy spartel idag og hvis det holder tørt vil jeg prime og bundmale idag eller inden ugens udgang
har vandslebet fribordet og når primeren er tør i vandlinien vil jeg vandslibe den pæn og blank og ligge en ny blå på som så også skal vandslibes til den kan poleres blank
havde en plan om vandet igen d 10 men rendt lige ind i 5 dage med ondt i ryggen håber jeg kan nå det
men må jo sige vejeret heller ikke har været super til maling så håber det kommer nu Smile
Prøver lige at få taget lidt billeder her på det sidste da jeg har fået nyt kamera

Mikkel Skovsens billede

File 7724File 7725File 7726File 7727File 7729File 7728

Mikkel Skovsens billede

Så kunne onde tunger jo sige den vandlinje er da ikke lige
Nej det er den ikke for det var helt umuligt at sætte tape på i det her blæsvejer
og hvorfor er der en hvid streg hvor kølen er monteret Svar
Vil ligge en gummifuge i

Peter Goldenbek Kahls billede

Det ser sku super flot ud Mikkel

Dejligt at se at ens bås kan blive så flot igen når man er ved at være i mål, det giver lige forøget energi til mit projekt Shock)

Så er du snart klar til at komme i vandet igen Mikkel, så kan vejret jo heller ikke andet blive godt når en så flot båd skal ud på vandet Shock)

hilsen Peter

Mikkel Skovsens billede

Tak Peter Smile
Er da glad for det giver dig fornyet energi
Selvom det ser ud af meget det jeg fik lavet igår så mangler jeg stadig en hel det
Håber der blæser tilpas mindre idag så jeg kan få afsat den vandlinje men det bliver hvis først i morgen ifølge vejerudsigten

Hilsen Mikkel

Allan Lavridsens billede

wow Mikkel, det blev sku flot Smile

mvh Allan

Mikkel Skovsens billede

Smiler mange tak
Ja det hjælper da på det men helt tilfreds er jeg ikke. mig og malerruller er ikke de bedste venner men meget bedre end før er det
Ville så gerne have haft det sprøjtet på men syntes ikke lige jeg havde pengene til at få den fragtet hjem
så jeg på leve med det som det er
men det er lidt belastende at rullerne taber hår. men på den anden side så skal jeg heller ikke deltage i VM i kapsejlads Smile
men det svære er at ligge vandlinjen og vandslibe og polere det op når det er med rulle eller svært er det vel egentligt ikke der skal bare slibes noget mere
Men skulle ikke have fjernet den gamle vandlinje helt da det virkelig er lidt svært at ligge en ny som er helt lige
men må gøre det så godt jeg nu kan

Hilsen Mikkel

HOs billede

Lidt synd du sparer på malerrullerne, forstå ikke rigtig folk der ofrer mange penge på maling og mange timer på projektet og sparer lige på det sidste.
De billige skumruller opløses og falder af rulle skaftet - uldrullerne taber ulden.
Brug / køb en rulle der er beregnet til 2 komponent.
Jeg har selvfølgelig også selv en gang brugt billige ruller, hvilket gør der sidder lidt uld i overfladen.
Det værste er at ruer og skaldyr har en fin grobund på alle de små nullermænd fra rullen.
Det år jeg brugte den billig fnugruller, var bunden meget begroet de steder hvor rullen havde fnugget.
Bare mine ti billige cent.
Men ellers super godt gået Mikkel Smile
mvh
HO

Mikkel Skovsens billede

Hej Hans
Sleb bare lige hurtigt på primeren så der ikke var toppe og bundmalingen ligger rigtigt flot med uld eller hvad den nu var lavet af den rulle
men fulgte dit råd og ofrede i en god rulle til det blå og ja det er da heltsikkert blevet et pænere resultat
så tak for råd et
Så nu skal der snart sejles men nu er det gode vejer også bestilt til alle os glade sejlere Smile
God sommer
Håber at møde nogen af sejlnet´s brugere her i løbet af sommeren Smile

MVH

Mikkel

HOs billede

Super flot resultat Mikkel.
Se nu at få båden i vandet hvor den hører hjemme, og gem resten til senere:-)
Ja vi lægger ud med havnefesten i Juelsminde:-))
mvh
HO

Mikkel Skovsens billede

Mange tak HO Smile
den er på vej ville have været i i morgen men traveliften er til rep så det kan ikke blive før onsdag ellers skulle det have været torsdag men var ikke sikker på det blå var tørt nok men glæder mig Smile
Det ser da ud til det godt kunne blive en halv våd tur til Juelsminde hvis man skal tro hvad de sige
men det var jo ikke det vejer jeg har bestilt Smile
MVH
Mikkel

HOs billede

AHHHhhhh - Mikkel, du lovede jo fint vejr:-)

Nå pyt, bare det er byger overlever vi jo nok, jeg VIL frem til havnefeste og se Sussi adult smileys

File 7880
 

Mikkel Skovsens billede

Ja er også virkelig ked af det LOL Smile
Jeg har set dem for nogen år siden i Frederikshavn til en julefrokost
Det var helt kanon sjovt godt med sprut inden for vesten og nogen sjove kollegaer.
Så var det bare op i rundkreds og så var der dømt sanglege
Bare glæd dig Smile

HOs billede

Jeg har overværet det før - skide umusikalsk - men for filan sikken stemning de kan piske op Smile

OG det kan vi vist godt trænge til med det vejr du har skaffet Mikkel

 


 

Mikkel Skovsens billede

Hehe ja lave musik kan de sku ikke, meget bedre en vi to ville kunne
Men stemningen er helt i top, det må man give dem
Har også bestemt mig for at lade nogen andre bestille vejeret for næste sommer
det må da kun kunne gøres langt bedre en min bestilling Smile

Mikkel Skovsens billede

Så er jeg ved at være klar skal sø sættes på onsdag det bliver dejligt det var en hård omgang

Men jeg er egentligt blevet ret godt tilfteds med resultatet 

Ps gad ikke vandslibe den blå vandlinje det må blive på et senere tidspunkt

File 7859File 7858File 7857File 7856File 7855File 7854File 7853File 7852

sejlerknass billede

Hej Mikkel (og hvem der ellers måtte kunne hjælpe)

Jeg er nybagt bådejer, og har købt en ældre skude som trænger til at blive slebet i bund da bundmalingen skaller af.

Dvs. samme tur som dig Smile

jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt man maler med 2 component epoxy primer op til rælingen eller om man kun maler til vandlinien?

Jeg har også læst et sted at det kan være en ide at male 2 lag bund maling efterfølgende i forskellige farver så man kan se hvor man kan nøjes med at male næste år. er det en god ide?

På forhånd tak

Hilsen Claus

brandorffs billede

Min erfaringer er at låne en sliber af havnen med støvsuger. Da det sviner rigtigt meget. Og
Slibe alt væk. Og give 2 lag epoxy primer. Det sidste lag skal ikke Være helt tør inden der bundmales. Du maler kun det område som skal bundmales.

sejlerknass billede

Ok, så op til vandlinien med epoxy primer. Og over vandlinien holder man sig bare til gelcoaten som jeg går ud fra man giver voks.

Tror jeg er med Smile

Tak for info.

Carl Præsts billede

Halløj Claus.
Tillad mig lige at give dig et tip med hensyn til slibningen. I min virksomhed Carls.nu sælger vi nogle ganske gode sliberondeller af den type som kaldes "filmrondeller". Det betyder at sliberondellen er opbygget på en PE folie, i stedet for papir som er det almindelige. Ved at anvende filmrondeller når du sliber får du en virkelig stærk sliberondel som ikke krøller og smider slibekornene. Jeg vil anbefale P40 til slibning af bunden, men vi lagerfører alle kornstørrelser op til P2000. Vi har både 125mm og 150mm i alle hulkombinationer. Og det bedste er at filmrondeller ikke koster mere end almindelige gode sliberondeller, når du bestiller dem på webshoppen. Se mere på http://www.carls.nu/sliberondeller

Skriv eller ring til mig om der er noget som du er i tvivl om.

Med venlig hilsen

Carl Præst

P.S. Se også mit indlæg om vandslibning af fribord på http://www.sejlnet.dk/artikler/genskab-b%C3%A5dens-glans-slib-gelcoaten

brandorffs billede

Det med 2 forskellige farver primer. Er en god idé, da det er letter at se hvor langt du er nået.
Ang: glasfiberen skal du først vaske alt snavs af. Og eventuel gule striber ved vandlinjen kan tages med oxalsyre. Her efter kan du slibe med rubing , og derefter vokse.

Annonce