Jan stoppet wastetank

HOs billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Hej Jan
Du skriver i Dehler gruppen som jeg ikke er medlem af, derfor svar i denne gruppe .
Det undrer mig du ikke har dæksafsug, det vil sige du sejler 14 mil ud på havet hver gang du skal tømme ?
Min tank stoppede også ofte, derfor er løsningen dæksafsug.
Men jeg har nogle erfaringer Smile
Vigtig at lukke søventilen, hælde opløsnins væske i tanken, hælde et par liter vand i før brug.
Dette bevirker papiret flyder ovenpå og bliver opløst, ved tør tank suser papiret lige ned i udløbet og stopper.
I nødstilfælde har jeg en lille kompressor med, har boret en lille hul øverst og sat en skrue i. Smile trykluft pistolen ind og fyr den af Smile
Nu har jeg monteret en macerator pumpe til tømning i nødstilfælde hvis havnen ikke har en pumpe.
Jo jeg har en fobi for stoppet tank, jeg opdagede ikke tanken var helt fuld i en rigtig pelikan storm.
Tilbageløbslæben i toilettet var ikke tæt, så tankens indhold oversvømmede toilet og gulv, herlig rengøring.
Sanitetsvæske er billigst ved T Hansen
Mvh
HO

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Jans billede

Hej HO. Mange tak for svar... Ja, det undrer også mig at der ikke er dækssug. (Vi har købt båden for 2 år siden). Og ja, Det er da en kæmpe rejse tidsmæssigt, når tanken er fyldt, at vi skal 14 mil ud og ind.  angle

Sanitets væske ved T. Hansen  og opløseligt toilet papir. Det skal helt sikkert bruges.

Og dækssug skal laves.

Trykluft ved jeg ikke helt om jeg kan bruge for tanken er inde bag "badeværelse væggen" og er ikke sådan at komme til.  Jeg kan lige se bunden af den. Men ellers god ide.

Har også tænkt at montere en måler eller en lille lampe der lyser når tanken er ved at være fuld.

Det er så faktisk vigtigt at have væske i tanken hele tiden ??   Eller var det kun med sanitetsvæsken ??

Endnu engang,,, Tusind tak for svar - Jeg blev lidt klogere nu  - tror jeg.

 

Mvh Jan.

HOs billede

Hej
Du skal efter tømning lukke ventilen, og i hælde den foreskrevet mængde opløsnings toilet væske.
mvh
HO

Jans billede

Hej.

Så er jeg helt med... Det bliver hermed fast procedure fremover... Og mange tak HO.

Hilsen Jan

HOs billede

Du har vel en udluftnings ventil monteret, ellers virker det ikke på grund af vacum i tanken.
Den kan vel bruges til nødløsning "trykluft" Smile
HO

Jans billede

Jo, det må der vel være. Den er jo lukket godt inde, den der tank. Jeg har en lille låge under håndvasken, og der kan jeg kun lige se bunden af tanken. Så jeg er spændt på at komme ind til problemet og se hvordan det hele er monteret.

 

Finn Skov Nielsens billede

Hej
Lige til den stoppede tank, har jeg ikke flere forslag til en nødløsning - måske at stikke et søgebånd op gennem skroggennemføringen, og håbe på at få hul, OG at komme væk inden tanken tømmes.
Jeg har en Dehler 34 ligesom Jan. Her har jeg sat en macerator pumpe på til at tømme holdningstanken med, og det virker fint.
I forbindelse med renovering af mit toilet, satte jeg en 3-vejsventil på, sådan at der er forberedt til dækssug - har ikke fået det lavet færdig endnu.
Min holdningstank er placeret samme sted som Jan's - og jeg mangler også en indikation på at holdningstanken er ved at være fuld.
HO eller andre - er der nogle simpleløsninger til dette elle gode forslag?

Finn

Jans billede

http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Vand-brandstoffoler...

Sådan en måler satte jeg i min dieseltank og den virker fint.

Så kan den vel også virke i en holdingstank.

Hilsen Jan.

HOs billede

Monter en lampe - plus direkte på et ben, minus ledning op til en skrue skruet i plasttanken. En skrue lidt derfra forsætter med minus til lampen, skulle vel skabe forbindelse via vand Smile koster måske en 50er Smile

lbesss billede

Ship O'høj

Jeg har på vores Beneteau 331 en trevejs ventil så det er muligt at skifte mellem Holding tank og "direkte til sø", en ventil på afløbet fra Holding tanken samt en ventil i forbindelse med skroggennemføringen. Og en dæksgennemføring så tanken og kan suges tom.

Slangerne fra tanken og "direkte til sø" samles i et "Y" stykke lige før ventilen til skroggennemføringen. Ved at lukke ventilen til skroggennemføringen sætte trevejs ventilen i "direkte til sø" og åbne for ventilen fra tanken, kan man nu pumpe vand tilbage i tanken via. Afløbet, derved kan man i de fleste tilfælde få en evt. prop tilbage i tanken.

Den var lang håber det giver mening Smile

På vores båd er mine piger instrueret i aldrig at komme papir i toilettet heller ikke det selv-opløselige, i stedet kommes det i en lukket pose. Og generelt bruger vi kun toilettet til det "tynde" med mindre der er tale om en nødsituation på åbent hav Smile

Jans billede

Hej.

Syntes det lyder spændende med det her Y stykke og så direkte til sø.

Det er også en mulighed jeg vil overveje...

Jeg vil i hvert fald gøre meget for ikke at komme i samme situation igen.

Hilsen Jan.

lbesss billede

Hej Jan,

Du siger bare til hvis du vil have yderligere info tegning/billeder, så sender du bare en flaskepost Smile

/lennart

Jans billede

Jeg takker mange gange. smiley

Hilsen Jan.

Michael B. Andersens billede

Ja det er et "spændende" emne Smile.

Min erfaring er at begge løsninger i kombination er det bedste, altså både sug og direkte til havet via pumpe. Hvis der er forstoppelse den ene vej, virker det normalt den anden vej eller omvendt. Nu er der jo også noget forskel på lovgivning, i Norge er de f.eks. noget mere frie end i Sverige, hvor det er helt forbudt at tømme noget som helst direkte i havet, til gengæld er alle havne så udrustet med sug og det udelukker så den ene mulighed, til gengæld er det nemt og hygiejnisk med sug. Båden er efterhånden 7 år gammel, og jeg har lige skiftet samtlige pakninger i toilet og makurator pumpen, så virker alt godt igen

Mht. brug af en pære til at måle om tanken er fuld er det nok en dårlig ide af to grunde: 1) dels er modstanden i væsken ukendt (så vidt jeg ved), og dermed vil det ikke give en pålidelig indikation og 2) selv ved svage strømme vil der udskildes brint og ilt ved de to skruer og det er altså en dårlig kombination i en lukket tank. Selv om det næppe bliver til den helt store eksplosion, kan selv en mindre utæthed jo blive træls i den type tank

Hilsen Michael

Annonce